Nowa dyrektywa unijna z zakresu praw konsumentów – skutki dla e-handlu.

Niedawno uchwalona dyrektywa 2011/83/UE, która wejdzie w życie najpóźniej w czerwcu 2014r., ma chronić konsumentów przed zakusami nieuczciwych sprzedawców, czego konsekwencją będzie konieczność zmiany zasad działania większości e-sklepów, działających w Polsce.

 Nowa dyrektywa, której przyświeca harmonizacja zasad rynku e-handlu na płaszczyźnie europejskiej ma również — w założeniu — wyeliminować ukryte opłaty i nieuczciwe umowy w handlu internetowym.

We wszystkich krajach wspólnoty, ujednolicone mają być również przepisy, dotyczące odstąpienia od transakcji i zwrotu produktów. Wobec wprowadzanych zmian, zauważyć należy, iż niebagatelne znaczenie dla polskich konsumentów, jak i przedsiębiorców, będzie wydłużenie czasu na odstąpienie od umowy, zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa. Obecnie jest to 10 dni, a według nowych zasad czas ten będzie  ustandaryzowany i będzie wynosił 14 dni.

Konsekwencją zmian, wprowadzanych przez nową dyrektywę, dotyczącą spraw konsumentów będzie konieczność doprecyzowania, a w większości przypadków zmiana zapisów regulaminów sprzedaży internetowej, prowadzonej przez e-sklepy, gdyż niedostosowanie się do planowanych zmian w stosownym czasie może skutkować konsekwencjami, związanymi z naruszeniem zbiorowych interesów konsumentów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *